Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



mandag 1. desember 2014

Plutselig tilbake



Det har vært en lang bloggpause, veldig lang, og det var på ingen måte planlagt. Mye har skjedd det siste året, det er vel den beste unnskyldningen, og når noe har vært utsatt en stund blir det gjerne utsatt enda litt til, og litt til.

Men jeg har fått, faktisk flere, oppfordringer om å blogge igjen, og nå begynner ting å roe seg, og det har skjedd en ting og to siden januar, så litt er det vel å skrive om og.

Og siden vi nå allerede befinner oss i desember, passer det kanskje å snakke julepresanger..?

Som noen kanskje har fått med seg så finnes det dårlige venner. Noen av disse dårlige vennene har valgt å prioritere kampen mot Sodastream, som produserer kullsyremaskiner. Produktet er israelsk, men på fabrikkene til Sodastream jobber det mange palestinere. Men siden fabrikken har vært plassert på Vestbredden er det folk i blant oss som mener det er viktig å stenge ned disse fabrikkene, og dermed også gjøre disse palestinerne arbeidsledige. At disse arbeiderne er så heldige å tjene bedre og ha bedre arbeidsvilkår enn andre palestinere er selvsagt ingen hindring, at disse palestinerne er fornøyde med jobben sin er selvsagt uinteressant, her gjelder det prinsipper, eller noe i den dur, rare prinsipper, men dog. Hater man Israel så hater man Israel, da skal ikke noen stakkars grinete palestinere komme i veien for kampen mot en israelsk fabrikk. 

Norsk folkehjelp, ja fint skal det være, er blant de gode iblant oss som mener dette er en kamp verdt å prioritere. Absurd nok er dette fagbevegelsen sin «humanitære solidaritetsorganisasjon», som de så fint beskriver seg selv. Verden må ha blitt et fredelig sted, for deres store kampsak er for tiden kampen mot Sodastream, såpass viktig er dette at de har satt av lørdag 6. desember til nasjonal aksjonsdag mot Sodastream. Kjære vene!  Det er faktisk mulig.
Så hva gjør man da den 6. desember? Vel, jeg vil anbefale å gå til innkjøp av en Sodastreammaskin eller flere. Fin gave, og kjekt å ha selv også, og ikke minst kjekt om denne aksjonen blir den totale fiaskoen den fortjener å bli.

Hva ellers kan man gi i gave?
Miff-torget har mange andre flotte produkter fra Israel. Jeg kan f.eks anbefale hudproduktene til Ahava, Dr. Melumad og Premier. Det jeg har prøvd av dette har vært bra saker.



Vil man støtte andre gode saker, kan man gå til NOAH sine sider og handle deres produkter. Helt uten statsstøtte fører de en utrettelig kamp for dyrs rettigheter, og fortjener all den støtte de kan få. Dyrepuslespillene deres er f.eks kjekke gaver til de søte små.


Ellers har jeg fått stor sans for Sigmund Falch sine geniale bøker. Konseptet er originalt, han har funnet en del eldre bilder, og helt uten sammenheng med hva som faktisk skjer på bildet, skrevet sine egne kommentarer til dem. Svært godt kommet på, man lurer virkelig på hvor han tar det fra. Gaven til den som har alt, gaven til den med en smule humoristisk sans i alle fall. En av bøkene har tatt utgangspunkt i instagrambilder.











Da har jeg delt mine beste tips, og ønsker gjerne noen tilbake. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar