Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



onsdag 13. mars 2013

Sunn og god sjokolade.



Her i huset finner man både en veganer med gluten- og melkeintoleranse, og en på lavkarbo…ja det er meg. Det er dermed ikke så ofte vi finner matretter som passer oss begge, så det har jo sine utfordringer å lage mat i dette huset, både til hverdag og fest.

Veganeren med matintoleranse er en hyppig leser av innholdsfortegnelser og all verdens informasjon på nettet, og man fores med info om hvor ille dyr blir behandlet både når det kommer til matproduksjon, men også skinn og til og med ull, som merinosauene i Australia.
Men en ting kan vi være enige i, og det er at sjokolade er godt, og når sjokolade også kan være sunt, er det jo ikke noe å nøle etter.

Den sunneste varianten kan man lage selv, da er man i alle fall sikker på hva den inneholder.
Hva trenger man så? Kakaosmør, som man kjøper på helsekostbutikkene er vel den mest spesielle ingrediensen antagelig, men skal man bruke annen søtning enn sukker er jo også dette noe som må kjøpes inn.

Det er veldig enkelt å lage denne sjokoladen. Først smelter man en mengde kakaosmør, f.eks 75 gram.
Opphakket kakaosmør

Man bør skjære den opp i småbiter først, dette er ganske enkelt siden smøret er hardt og sprøtt i romtemperatur, legg det i en plastskål, som plasseres i en panne med varmt vann, skru på platen så vannet sakte varmes, kakaosmøret skal helst ikke bli mer enn ca 45 grader, for ikke å miste de gode egenskapene. 
Kakaosmør smeltes i vannbad


Smeltet kakaosmør

Når smøret er smeltet og gjennomsiktig rører man inn et par spiseskjeer kakao (det bruker vi, men man kan kjøpe fast kakaomasse også i helsekostbutikken, men dette har ikke jeg prøvd)

Tilsatt kakao

Ingredienser
Jeg har også oppi en liten skvett espresso, litt vaniljepulver (ikke vaniljesukker) og som søtning bruker jeg agavesirup og xylitol. Det er vel helst agavesirupen som gir mest søtsmak, her kan man sikkert bruke sukrin, stevia eller noe annet, jeg har ikke prøvd dette, men agavesirupen smaker godt. Man kan nok bruke vanlig sukker og, det er tross alt ikke store mengden som skal til, så det blir ikke så mye per bit. Man må rett og slett smake seg frem. En liten skvett agavesirup, sikkert mindre enn en ss, er nok.

En annen ting som er godt i sjokolade er salt. Litt havsalt, ikke for mye, gir sjokoladen en ekstra smak som faktisk passer godt.

Forskjellige silikonformer

Dette rører man så sammen, og man bør ha en silikonform som man heller den flytende massen opp i, men i begynnelsen brukte vi isbitformer, og det fungerte helt greit.

Fyllt form

Dette settes kaldt en times tid, i kjøleskapet, så er sjokoladen klar!
Nam!!

Ferdig!

2 kommentarer:

  1. Ta med ein smaksprøve på neste veging:)

    -m-

    SvarSlett
  2. Skal vurdere det, men da må innsatsen skjerpes!

    SvarSlett