Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



søndag 24. mars 2013

Litt mer bok..



Cassandras finger av Gert Nygårdshaug:
Jeg må bare få legge ut et kort resyme’ av denne boken, som jeg nå har hørt som lydbok. Jeg jobber meg for tiden gjennom G.N sine bøker som lydbøker. Dessverre ble rekkefølgen noe tilfeldig, jeg begynte med den siste i serien om Fredric Drum , og har hørt de andre litt hulter til bulter, som nevnt før. Men nå altså Cassandras finger.

Jeg tror nok at det at det er Helge Winther Larsen som leser bøkene gir dem et ekstra løft, spesielt denne. Boken jeg har er lagret som mp3-filer, og det fungerer greit når man hører den på PC i alle fall. Denne boken er tidvis utrolig morsom, enkelte deler måtte jeg høre om igjen, de var rett og slett strålende. Dette gjelder spesielt lydspor nummer 10, hvor en gjeng med pønkere med sitt helt eget talemål, sitter og diskuterer om danskebåten går klokken 4 eller 5, da Drum noe ufrivillig dukker opp midt i blant dem. Genialt bra lest, vet ikke hvordan denne delen arter seg om man leser selv, men morsomt var det.

Selve historien er noe absurd, en gigantisk statue har plutselig forflyttet seg på uforståelig vis, i typisk Nygårdshaug-ånd, er det ispedd moder-jord-symboler, punkerne som tilhører en slags sekt, og mange andre symboler og kulturer er representert. Men altså, en spennende og god historie som også er tidvis er svært morsom er aldri å forakte, så denne er verdt å få med seg, også.


Ellers har jeg nettopp lest Jørgen Brekkes «Menneskets natur». Dette er så vidt jeg vet hans tredje bok, jeg har lest to av ham før, men denne var kanskje den som fenget mest, spennende historie, hvor man hopper frem og tilbake i tid rundt et bestemt tidspunkt da «noe skjedde», som selvsagt avsløres på slutten. En iskald og kynisk politimann, en ung, dum og uheldig student, politimannens kone og datter, en gjeng torpedoer, og Odd Singsaker som vi kjenner fra de tidligere bøkene, samt hans kone som er forsvunnet, flettes sammen i denne historien og det blir til en spennende bok. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar