Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



lørdag 15. september 2012

Gunnar Staalesen sine siste bøker


Jeg har nylig hørt de to siste bøkene til Gunnar Staalesen som lydbok. Staalesen var min ungdoms første favoritt-krim-forfatter, det begynner å bli noen år siden nå, men jeg tror nok jeg har lest alle hans bøker.



For å ta den siste først, «Der hvor roser aldri dør», så handler den om forsvinningen til en liten 3 år gammel jente for nesten 25 år siden, som bokens stadig alkoholiserte helt får i oppgave å prøve å løse før foreldelsesfristen går ut. Han virrer rundt, på sitt sedvanlige vis, og stiller spørsmål og graver for å prøve å finne ut hva som kan ha skjedd med jenten. Jeg likte boken godt, men må jo si jeg synes det er en litt for enkel måte denne privatdetektiven jobber på til at det virker særlig troverdig. Han reagerer på noe noen sier, henger seg opp i en bagatell, og ved å grave videre om akkurat denne bagatellen kommer han til slutt i mål. Funker kanskje en sjelden gang, men neppe hver gang, på den annen side hadde det vel blitt en veldig kjedelig bok om man skulle fått beskrevet hvordan en etterforsker virkelig jobber..

Staalesen skriver bra, med sine typiske metaforer som ofte er ganske morsomme. Varg Veum har også sine lyse øyeblikk med treffende og morsomme kommentarer, som gir boken et ekstra løft. Boken leses av Lasse Lindtner på passende bergensk dialekt. Han farger også de andre personene ved å gi dem en dialekt, noen ganger passer det andre ganger passer det ikke fullt så bra, men det gir jo personene litt mer personlighet.

Så kan jeg ta med den nest siste boken «Vi skal arve vinden» i samme slengen.
Mye det samme kan sies om denne boken som også leses av Lasse Lindtner. Her er kanskje dialektene til de forskjellige personene enda mer utpreget, og historien mangler kanskje en smule troverdighet, jeg likte ikke denne like godt som den andre, men på den annen side er de ikke så veldig ulike. Helt grei bok, og ganske underholdende denne og.
Kort fortalt dreier historien seg om vindmølleutbygging på en øy i havgapet og uenighet mellom miljøvernere og utbyggere, en gammel og en ny forsvinning, og tidlig i boken får vi vite at Varg Veums kjæreste og gamle venninne ligger for døden. Så må man lese boken for å få vite hvorfor..

Trenger man noe lett lektyre er dette krimbøker man gjerne kan spandere litt tid på.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar