Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



fredag 8. juni 2012

Vann til elefantene



Jeg har lest en god del bøker og hørt en god del lydbøker de siste månedene, og ligger langt på etterskudd med bokanmeldelsene, men denne uken hørte jeg en lydbok jeg virkelig likte, det er en stund siden sist, det var boken «Vann til elefantene» av Sara Gruen.

Jeg hadde aldri hørt om forfatteren eller boken før, jeg fant den på et stativ på biblioteket og tenkte jeg kunne gi den en sjanse, men ser i ettertid at det er en relativt kjent og populær bok, som altså hadde gått meg hus forbi..

Handlingen foregår hovedsakelig på et omreisende sirkus i 30-årene, men historien fortelles av den aldrende Jacob Jankowski som er bokens hovedperson og som jobbet på sirkus i sin ungdom. Gammel og en smule bitter sitter han plassert på et gamlehjem og ønsker seg et annet sted, han føler at han er i ferd med å glemme og merker at kroppen ikke er som før, men livet på gamlehjemmet er  ikke akkurat noe å skryte av, maten er dårlig, og livet kunne vært bedre.

Vi får høre at  Jacob er nesten ferdig utdannet veterinær, som sin far, da hans foreldre plutselig omkommer i en bilulykke, og Jakob hiver seg i fortvilelsen på et tog som passerer, som viser seg å være toget til et snuskete, omreisende sirkus. Etter litt om og men får han seg jobb på sirkuset, han er god nok veterinær for dem, til tross for en manglende siste eksamen. Livet på sirkuset er tøft, det er harde tider, og man må gjøre som man får beskjed om, og får man ikke lønn er det bare å bite tennene sammen og håpe på at det bedrer seg ved neste lønningsdag.

Jakob blir raskt kjent med den vakre hesteakrobaten  Marlena og hennes humørsyke, sjarmerende men også farlige ektemann August, som har ansvaret for dyrene på sirkuset, som det er mange av.
Det oppstår selvsagt både romantikk og dramatikk, men alt bør man jo ikke fortelle om det skal være noen vits for andre å lese boken. 

I følge forfatteren er flere av hendelsene i boken tatt utgangspunkt i virkelige hendelser fra sirkuslivet på den tiden, hvor det var stort klasseskille mellom artistene og arbeiderne, og hvor dverger, tykke damer og andre mennesker som skilte seg ut fra normen ble vist fram som attraksjoner.

Boken leses av Finn Schau, som gjør en strålende jobb, dette er virkelig en bok jeg kan anbefale!

Bilde fra filmen med samme navn




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar