Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



fredag 23. mars 2012

Halvspiste epler.


En gang for mange herrens år siden kjøpte jeg meg en ipod, med diverse frustrasjoner til følge, som jeg skrev om her.

Nå har jeg plutselig fått en iphone i hus, så da var det på an igjen med itunes og det som medfølger.
Designet er jo flott, og tanken sikkert god, men det har sine sider dette og. Man føler vel at man i liten grad bestemmer selv, man er ikke lenger herre over egen telefon..

Når man skaffer seg ny mobil pleier man jo å ville ha med seg telefonnumrene og kontaktene sine, så man eksporterer disse til sim-kortet, og flytter disse over til den nye telefonen.
Men ikke i apple sitt univers, i alle fall ikke som jeg fikk til.
Neida, her skulle det ikke leses inn noe, men om jeg la alle kontaktene mine inn i outlook kunne vi heller snakkes.

Nå hadde jeg en gang jeg hadde litt god tid lagt inn en del av mine venner og kjente i outloook, med bursdager og alt, dog ikke med så mange telefonnummer, så det gikk jo en ettermiddag med i å gjøre dette komplet. Men flott og fancy er det selvsagt at man kan synkronisere med iphone, om man nå skulle slumpe til å ha kontaktene sine, med telefonnummer, i outlook. Det har jeg definitiv nå. Med bursdagen og alt.

Men hva skjer når jeg prøver å ringe en av mine kontakter? Nummeret er ikke i bruk? Så merkelig det var da…  og ikke hjemmenummeret heller?

Tenke, tenke… legge inn +47 foran nummeret, DA funker det… eh.. hallo, er vi ikke i Norge da?
Vel, vel, ny runde med outlook.. og +47 tastene utsatt for intens slitasje.

Hadde det ikke vært for at jeg har hatt en ipod, hadde jeg neppe funnet ut av hvordan man putter sangene over på telefonen, det er virkelig ikke spesielt selvforklarende. Man får lest musikk inn, om man er heldig, men musikken kommer jo ikke over på telefonen før man har synkronisert, og den knappen lyser jo ikke akkurat imot deg heller.. og hva betyr «synkroniser» for en uinnvidd?

Så hadde jeg tenkt å legge noen av mine egne bilder over på telefonen, men hvor enkelt skulle det være da?
Legge de rett i mappen hvor bildene man tar med telefonen havner, virket jo rimelig logisk?
Nope. Etter mye frem og tilbake, hvor den merkelig nok fant og kopierte over en del bilder fra siste konfirmasjon i heimen, fant jeg, delvis ved hjelp av diverse døtre, ut at man måtte legge bildene i noen mapper med de klingene navnene F01 osv.. da var vi plutselig på talefot.

Men nå er jeg oppe og går tror jeg, og telefonen er jo på mange måter veldig bra. Ikke spesielt imponert over batterikapasiteten da, kjekt med en telefon som kan gjøre «alt», men da kunne den kanskje hatt batteri til å klare alt også da, men der svikter det visst litt, med alt som skal synkroniseres og sendes på kryss og tvers.

Men nå er wordfeud, Angry birds og diverse annet på plass, så da får man vel være fornøyd med underholdningstilbudet i en liten boks.

Kjekt at jeg til slutt fikk til å ringe med duppeditten og.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar