Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



lørdag 26. november 2011

De utvalgte


Jeg har tidligere lest en god del krim, de siste årene har det blitt mindre, jeg gikk kanskje litt lei, eller fant ikke nye, gode forfattere etter at de andre var utlest, men nylig kom jeg tilfeldigvis over en bok som var vanskelig å legge fra seg, noe det er en stund siden jeg har opplevd sist. Boken heter «De utvalgte» og er skrevet av Sharon Bolton.

Forfatteren var helt ukjent for meg, og dette er dessuten hennes første  bok, hun har visst så langt skrevet to.

Uvisst av hvilken grunn lå denne boken i bokhyllen min, jeg husker ikke hvorfor jeg kjøpte den, tror kanskje den kom gjennom en bokklubb på nettet en gang, så jeg tok den frem en dag og begynte å lese.

Raskt blir man revet med av historien, som begynner med at bokens hovedperson, Tora, skal begrave den døde hesten sin, og i gropen hun graver kommer hun over et lik av en kvinne. Det spesielle med liket er at det både er surret inn i tøy, men også at hjertet er fjernet, og at det er skåret inn noen runer på kvinnens rygg.

Tora som er fødselslege på det lokale sykehuset på Shetland, hvor hun har flyttet fordi hennes mann kommer derfra, blir interessert i saken, og hjelper også til med informasjon under obduksjonen, hvor de finner ut at kvinnen nylig hadde født før sin død.

Tora roter i noe som noen tydeligvis vil holde hemmelig, livet blir ganske farlig for henne etter hvert, og hvem hun kan stole på begynner å bli ganske uklart. Men Tora lar seg ikke skremme, og sammen med en politikvinne som er på saken bruker hun sine muligheter innen helsevesenet til å finne informasjon om kvinner som er døde på litt merkelig vis.

Man bør jo aldri fortelle for mye av handlingen for ikke å avsløre for mye for kommende lesere, men jeg kan trygt anbefale denne boken, som jeg syntes er svært bra skrevet, og som er av den type bøker man gjerne leser flere av.
Historien og slutten er kanskje ikke helt realistisk, men den legger ikke noen demper på boken likevel mener jeg.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar