Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



tirsdag 18. oktober 2011

Øye for øyne


Man får stadig høre nevnt dette sitatet "øye for øye" når noen skal tillegge jødene negative egenskaper, som er relativt ofte. Man tenker hevn, om noen stikker ut ditt øye så skal man kunne hevne seg ved å stikke ut et øye igjen, som blodhevn som er utbredt i enkelte kulturer.
Men er det bare dette som ligger i dette uttrykket?
Jeg har hørt nevnt at tanken er motsatt, at man skal gjøre opp for seg tilsvarende skaden man har forårsaket, men det vil vel være å gå litt langt å legge godviljen til i denne sammenhengen...

Men nok om det. 
I dag kom jeg til å tenke på dette uttrykket, da fangeutvekslingen mellom Israel og Hamas skulle finne sted. Det var en enslig, stakkars soldat, kidnappet av Hamas og holdt fanget uten noen som helst lov og dom i 5 år, og mot denne mannens liv utleverte Israel over 1000 kriminelle og terrorister fra Israelske fengsler. Som til motsetning satt der etter lov og dom.

Hvem fremstår som mest humane og «vinneren» her, de som ofrer så mye for å redde en mann, eller de som mener at man må ha 1000 av sine egne for å veie opp for en av motstanderne sine?
Hamas føler nok at de har seiret, og i sitt alternative og onde univers har de vel kanskje det. Men i en sivilisert verden, hvor et menneskeliv har verdi, er det Israel som kommer ut som vinneren, med sin ene stakkars soldat, for hans liv har man ofret mye, og det viser hvor mye man verdsetter et menneskeliv i Israel.
Kanskje ikke så rart at Hamas er så villige til å bruke menneskelige skjold i kampen mot fienden, når man verdsetter sine egne til å være verdt mindre enn en promille av motstanderne?

Det jubles på begge sider, og man kan vel forvente at noen flere gater eller plasser kalles opp etter terroristene, som de har for vane i de palestinske områdene.

Men vi har en moralsk vinner, og det er ikke Hamas..



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar