Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



lørdag 3. september 2011

Hobbiten


Jeg har lest en god del bøker dette året, vanlige bøker og lydbøker, og ligger ganske langt etter i mine planer om å skrive bokanmeldelser over bøkene jeg har kommet meg gjennom.



Siste ut var Hobbiten av J.R.R. Tolkien. Dette er vel en bok de fleste har hørt om, og som mange har lest. Jeg har sett Ringenes herre-filmene, som ikke helt er i min gate, det var i overkant mye slag og «orker», så det var noe skeptisk jeg begynte på Hobbiten, men det ble en hyggelig overraskelse.
Boken er først og fremst morsomt og underholdende skrevet. Nå er ikke dverger, hobbiter, alver, bergtroll og andre rare vesen noe jeg er spesielt opptatt av eller engasjert i, men historien var såpass morsomt fortalt, at jeg likte den likevel.
Trollmannen Gandalf, som også opptrer i Ringenes Herre-filmene/bøkene, kommer på besøk til hobbiten Bilbo. Han inviteres til te neste dag, og stor er undringen hos Bilbo da det dukker opp den ene dvergen etter den andre, hver gang det banker på og han tror det er Gandalf som kommer. Gjestfriheten er det ikke noe å si på, så dvergene slippes inn i den stadig mer overfylte stuen, og serveres både te og kake, og de ikke så utpreget veloppdragne dvergene har også andre ønsker om mat og drikke som de får oppfylt. Bilbo derimot blir stadig mer bekymret for sine matreserver, men plager ikke gjestene med sine tanker om det.
Det viser seg at Gandalf har planer om å involvere Bilbo i en ekspedisjon sammen med dvergene. De er på jakt etter en gammel skatt som ble røvet fra deres forfedre, og som nå voktes av dragen Smaug.
Bilbo har ingen ønsker om å delta på denne ekspedisjonen, han trives utmerket hjemme i sin egen stue og er ingen eventyrer, men i et ubetenksomt øyeblikk, hvor han beskyldes for å være en pingle, blir han en tanke for stormunnet, og uten å ville det sier han ja til å bli med på turen.
Det blir selvsagt en begivenhetsrik opplevelse, hvor den lille Bilbo flere ganger redder sine venner fra den sikre død, han finner også en ring som gjør ham usynlig når han har den på seg, den samme ringen som Ringenes herre siden kommer til å handle om.

Boken jeg hørte ble lest av Knut Røe, og er en litt eldre innspilling. Det passet boken svært bra, han leser bra og man hører den litt særegne måten å lese på som var mer typisk på 60-70-tallet. Jeg hørte en gang en eldre versjon av Sult av Knut Hamsun som virkelig tilførte den boken et stort pluss, det er virkelig mer av betydning enn jeg før hadde trodd at stemmen og lesestilen til oppleser passer til teksten.

Oversettelsen er også av litt eldre årgang, så vidt jeg vet er den oversatt igjen. Jeg vet ikke hvilken versjon som er best der, men hadde stor sans for en del av de underfundige setningene.

Som mange før meg selvsagt har gjort vil jeg anbefale denne, gjerne som lydbok.


8 kommentarer:

  1. Veldig god bok! Leste den som tenåring og ble helt betatt/oppslukt av dette forunderlige universet som fantasien til JRR Tolkien har klart å skape :)

    SvarSlett
  2. Kan anbefale å lese den igjen, gjerne som lydbok! :-)

    SvarSlett
  3. Du nevner noe som har vært en sterk kvalitet blant norske skuespillere, nemlig høytlesning og billedgjøring via radio. Dagens norske skuespilleres kvalitet i så måte kan jeg ikke uttale meg om, bare for å ha nevnt det.

    Å høre en opplesning av kvalitet gir en større dimensjon til teksten.

    Boken har jeg ikke lest, men har likevel forstått at Tolkien har inngående kunnskap om nordisk mytologi og fortellertradisjon som han bygger sine egne fortellinger på.

    SvarSlett
  4. Ja, vi som vokste opp med barnetimen på radio og hørespill, som vel i dag har et mye mindre publikum, om det ennå eksisterer, setter kanskje enda mer pris på dette enn de som ikke har erfaringer med denslags.
    Jeg har hørt mye lydbøker det siste året, etter at jeg "oppdaget" den muligheten, og det er helt klart svært viktig at den som leser passer til teksten, og selvsagt at man leser bra. Noen er dessverre ikke så bra, og trekker helhetsinntrykket ned, jeg har tenk litt på hvordan boken ville fremstått om en annen leste noen ganger, om jeg hadde likt den bedre, det er ofte vanskelig å si.
    Noen er for teatralske, noen har for slitsomme stemmer, noen mangler innlevelse, men mange leser heldigvis svært bra.

    Men så er det den ekstra svungen over de eldre opplesningene jeg har hørt da, man kunne med fordel utgitt eldre opplesninger som man sikkert har en del liggende av, fremfor å lese de inn på nytt.

    SvarSlett
  5. Jeg har begynt å lese George R.R. Martins serie: A Song of Ice and Fire. Veldig bra og underholdende innen den samme sjangeren som Hobbitten.
    Hilsen fra Israel!

    SvarSlett
  6. Takker for tips! Skal teste ut den, for tiden går det i Ringenes herre, ikke like bra som Hobbiten synes jeg, men det kan ha med oversetter og den som leser å gjøre og. Du er i Israel igjen ja, noen som har det, kunne godt tenke meg en tur jeg og, spesielt etter denne sommeren.

    SvarSlett
  7. Hobbiten er knallbra!

    Den første boken i serien "A Song of Ice and Fire" har blitt filmatisert til en tv-serie. Tv-serien heter "Game of Thrones" og den gikk på HBO. Jeg tror en eller annen norsk kanal også sendte serien.
    TV-serien game of thrones er basert på den første boken, og til våren begynner de å sende tv-versjonen av bok nummer 2.

    SvarSlett
  8. Ja den har jeg hørt om, og at noen anbefalte den, får sjekke ut om den går på en norsk kanal da.

    SvarSlett