Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



lørdag 11. juni 2011

Når prisen blir for høy.

Forrige uke skrev jeg om den fryktelige saken der en 14 år gammel jente tok sitt eget liv etter en gruppevoldtekt, men jeg nevnte ikke så mange detaljer om sted ol. med tanke på familien. Nå har familien gått ut og selv fortalt pressen om saken, i går kom det flere detaljer frem. Det er interessant å merke seg hvordan deler av pressen i løpet av dagen omsider våkner og gir saken en liten notis, mens andre, som Dagbladet, ikke en gang nevner saken. De fokuserer derimot videre på sine høyt prioriterte kjendisnyheter som om ingenting har skjedd, jeg kjenner at jeg skammer meg på deres vegne.

Vil anbefale å lese den velskrevne Hagelangs, skrevet av en som en gang gikk på samme skole som den døde jenten, og hans tanker om dagens utvikling.

Politisk innkorrekt har også skrevet om saken.

Måtte Eva aldri bli glemt. Hun betalte den høyeste prisen.

4 kommentarer:

  1. Evas minne vil bestå

    Ser at familien har ønsket at denne ytterst tragiske saken skal få omtale. Dette bringer meg til å tenke på at tiden er inne for en bok, forutsatt at familien godkjenner forfatter/manus/forlag.

    Dette er en sak som i dagens Norge kunne ha skjedd hvorsomhelst i landet. Smerten ville ha vært like stor og tung å bære for den som ble utsatt for slik ondskap vi her har sett. Denne ondskapen angår oss, alle. En bok om Eva ville finne et stort publikum. Vi trenger som folk og som medmennesker, å forholde oss til denne historien som et vitnesbyrd i samtiden såvel som for ettertiden.

    Vil be dem som føler seg kapable til å påta seg oppgaven, om å vurdere hvordan de ville kunne løse oppgaven, og kontakte de forlag som ville kunne være oppgaven verdig. Eventuelt gi ut boken på eget forlag - i overensstemmelse med Evas familie.

    Blant de etablerte forfattere er det vel få som ville "risikere" å skrive en slik bok, ut fra den labre interessen for saken i massemediene til nå å bedømme?

    Hva tror du om denne ideen?

    Ellers vil jeg anbefale alle som ennå ikke har lest "Hagelangs", å lese epistelen. Den krever ro og fred til ettertanke, for å sette seg inn i stemningen og følge budskapet. "Hagelangs" leses best tilbakelent for at hele budskapet skal synke inn.

    I ydmykhet og medfølelse
    for det uendelige tap
    for de etterlatte

    SvarSlett
  2. Jeg mener å ha sett et sted at illgjerningsmennene skal ha troppet opp for å be offeret trekke politianmeldelsen

    Samtidig ser jeg i Aftenpostens debatt at det hevdes at antall voldtekter på statistikkene går ned

    Hvis begge disse opplysningene stemmer, så må det taes med i vurderingen av de tall SSB serverer befolkningen. Se ikke bort ifra at det kan være en sammenheng der!

    SvarSlett
  3. Jeg blir så inderlig lei meg av dene saken. Den er så utrolig unødvendig. Vi vet alle hva som burde ver gjort, men...... Dessverre blir nok ikke dette siste gangen slikt skjer heller.

    Det som imidlertid gjør meg virkelig forbannet er de kommentarer som dukker opp på ymse debattfora, der "man" ønsker å bortforklare at det var "nye landsmenn" som sto bak voltekten. På VG debatt florerer påstander om at det slett ikke var en voldtekt, at det kun var et forsøk, at det var jentas feil når hun var ute etter kolkken 23:00, og den værste av alle; han som påstår at hele greia var fabrikert og planlagt av jenta i flere uker for å skape negativ omtale om mørkhudede og at hun bevisst brukte sitt planlagt selvmord i rasistisk øyemed! Det finnes helt klart ikke grenser for hvor nedrig folk klarer å oppføre seg på nettet!

    Man får håpe at dette huskes, men jeg redd de "toneangivende" ikke ønsker at Eva skal huskes slik som Benjamin ble husket! Hyklere!!!!!

    Håper bare Eva har fått fred nå, stakkars liten.

    "Spiralis"

    SvarSlett
  4. Ja noen burde skrive en bok om denne saken, jeg er enig i det. En jeg kommer på som kunne tatt på seg den oppgaven er Hege Storhaug i HRS. Hun er allerede "stemplet", så hun har ikke noe å tape sånn sett, hun har allerede skrevet flere bøker, og ikke minst, hun skriver bra! Hans Rustad kunne selvsagt også skrevet en bra bok om dette, han er også en fantastisk skribent. Det samme er flere av hans kompanjonger på document.

    Jeg har også lest at noen troppet opp for å få jenten til å trekke anmeldelsen, men jeg vet ikke om dette bare er rykter eller noe mer. Jeg leste det samme sted som jeg første gang leste om denne saken, før saken ble bekreftet i media en uke seinere.

    At noen kan komme med påstanden om at en 14 år gammel jente bruker et planlagt selvmord til å sverte utlendinger er bare ikke til å tro! Makan! Eva er dessuten ikke den eneste som har tatt sitt liv etter en slik opplevelse.
    Nettet er dessverre fullt av kyniske drittsekker, en av dem har skrevet en del stygge ting på minnesiden til Eva på FB og, mye er slettet men man ser av de andre sine kommentarer at de har reagert kraftig på hans uttalelser.

    Benjamin skal huskes men bare han. Hadde den etniske bakgrunnen vært byttet om i denne saken så hadde nok statsministeren vært på gaten og i fakkeltog nå, vi ser at han glimrer med sitt fravær i denne saken, han har det med å skygge unna når ting blir ubehagelig. Dette er jo et resultat av hans politikk, ikke rart han er stille nå.

    SvarSlett