Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



lørdag 5. mars 2011

Vi som ikke er født med ski på hjernen...

Det er normalt ikke spesielt sympatisk å være nasjonalistisk får man inntrykk av. Det å være glad i landet sitt, kulturen sin, språket sitt, samfunnet man er en del av og alt som følger med er ikke noe man bør dyrke, tvert imot.

Bortsett fra under VM. Da er visst alt lov.
Jeg som er ganske nasjonalistisk til vanlig, blir riktig så antinasjonalaistisk den eller de ukene dette pågår, det får da være måte på.

Nå unngår jeg VM etter beste evne, det tilsier at jeg ikke kan skru på fjernsynet mellom 00 og 23.59, ikke bør bruke internet eller skru på radioen. Ikke bør jeg spise lunsj med mine kolleger heller.

Men det glipper jo litt innimellom.
I dag kom jeg til å skru på TV midt under VM-sendingen. Det var da ikke måte på klisjeer. Der satt gullvinnere og programleder i en slags tømmerstue, med fyr på peisen, og ikledd strikkegensere med selbumønster (det er nesten, men bare nesten, så man foretrekker de grusomt stygge gulljakkene), flagg på bordet og hyllet seg selv og egne prestasjoner. Kjære vene hvor kvalmt.

Så kan man lese en eller annen forstå-seg-påer uttale at nå må vi slutte å vinne, for om de nordiske landene vinner alt, vil andre land helt miste interessen for skisport.

Vel, mister nordmenn fotballinteressen fordi Brasil, Argentina, Italia, Spania, Tyskland eller hvem det nå er som er på toppen for tiden, det er i alle fall ikke oss, for det er det ALDRI, knuser oss og holder oss nede?
Eh, nei. Jeg får IKKE inntrykk av det.

Men for all del, følg gjerne rådet, vi har vel vunnet nok nå, og er klar for hva som helst annet.. det er f.eks svært lenge siden vi har fått se finsk fjernsynsteater. Og hvor er forresten Pompel og Pilt når man trenger dem??

Og dagens viktigste begivenhet, det alle snakker om, hisser seg opp over, ler av eller raser over er noe så utrolig trivielt som at Petter Northug (joda, jeg har faktisk hørt om ham, hvordan kunne jeg ha unngått det?) stoppet opp og gikk sidelengs over mål.

Kjære vene, skjer det ikke noe i verden man heller kan skrive om?
Navlebeskuelsen må være så ille at den har ført til kronisk kink i nakken.

Og der så jeg visst akkurat VM-maskotten for første gang på TV og... Snømann med oransje lue...? Og hvem er det som jager ham, pappaen til Albert Åberg??

Å nei, det kunne altså bli verre...

Jeg går og legger meg jeg nå..





4 kommentarer:

  1. Jeg har ikke sett en eneste sending, ikke et eneste minutt av en sending! Og han derre trønderen som ser ut som om har rømt fra Valen el.l. har jeg null sans for, selv om jeg ser at det sannsyligvis er media som har ansvaret for det. Hun Maritdama virker sympatisk, og må gjerne vinne for min del. Uten at jeg må se det, altså. Er ikke det hele snart over nå da? De startet før vinterferien, om jeg husker rett.

    SvarSlett
  2. Media klarer på en fantastisk måte å få meg til å mislike de fleste idrettsutøvere, rett og slett fordi jeg blir så utrolig lei av å høre ALT om de, HELE TIDEN.

    Jo det må da snart være slutt? Nå har de da gått forlengs, baklengs, alene og på lag, hoppet, skøytet og hva de nå enn bedriver både kvinner og menn, så vidt jeg er blitt tvunget til å få med meg.

    Man skal gi seg mens leken er god sies det, spør du meg er det punktet for lengst passert..

    SvarSlett
  3. Jeg stiller i samme klasse som Lisa:
    Jeg har ikke sett en eneste sending, ikke et eneste minutt av en sending!

    Ikke VM, ikke fotball-VM, ikke OL, ingenting.

    SvarSlett
  4. Ikke VM, ikke fotball-VM, ikke OL nei... du sa det.
    Sport skal man drive med for helsen og fornøyelsen selv, ikke belemre andre med å se på..

    SvarSlett