Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



onsdag 19. januar 2011

Dagen med de gode sitater.

I dag har jeg lest mye «bra» i avisene, jeg kan jo begynne med denne:


Nå snakker man ikke tømmerhugger her, men krakilsk somalier på vei inn gjennom den lukkede og låste døren til Kurt Westergaard...med øks.

Nei det var selvsagt en overreaksjon av den stadig drapstruede Westergaard å oppfatte denne vennligsinnede, men kanskje noe overivrige gjesten som truende, noen er bare altså så full av fordommer.


Så kan man lese om travle, på grensen til hyperaktive, rovdyr i nord, (antagelig også med en smule bulemi?) Rein er altså SÅ godt at både ørn og gaupe og jerv fråtser uhemmet i dette, se bare her:



«I Troms er det nå meldt inn tap på nesten 18.000 rein de siste fem årene. Fylkesmannen har erstattet halvparten. Totalt i de to nordligste fylkene skal ørna ha forsynt seg med minst 60.000 rein.»


"Vi sier ikke at gaupe og jerv spiste over 47 000 dyr, men de kan ha drept så mange. Heller ikke mennesker spiser alt kjøttet som er i kjøttdiskene, sier Nils Henrik Sara, leder for Norske Reindriftssamers Landsforbund til Dagbladet.

Kun 542 drepte dyr kunne dokumenteres."

"Gaupebestanden i Norge er på i underkant av 500 dyr. Flest gauper finner man i Midt-Norge, ifølge Norsk institutt for naturforskning (NINA). Jervebestanden er noe lavere, i overkant av 300 dyr.

Nå trodde jeg at jeg visste hvordan reinsdyr ser ut, men jeg begynner å lure, kan jeg ha kommet til å forveksle det med lemen?

Det må jo være livsfarlig å bevege seg rundt i dette området med alle disse morderiske dyrene springende og flyende rundt. Gud forby om de skulle slå seg sammen i gjenger, og synkronisere sine angrep både fra luften og fra bakken... eller er det kanskje nettopp det de alt  har gjort?

Man skulle nesten tro det, med tanke på hvilken effektiv drapsmaskin de fremstår som, 130 rein drept hver dag, av jerv og gaupe, noen få hundre rovdyr til sammen, i tillegg kommer ørnenes bidrag.

Hvordan i alle dager kan man sitte på et kontor og få dette lagt foran seg og akseptere slike åpenlyse forsøk på rein svindel med skattepenger?

Det blir bare for dumt. Men dette har pågått i årevis, og det er vel ingen grunn til å bryte gode tradisjoner og stramme inn i år heller.

Plutselig begynner man jo å lure på om man har duppet av et øyeblikk og allerede er kommet til april, det hadde ikke vært meg imot, jeg er klar for våren nå, men man blir jo skuffet og må bare innse at ikke så reint sjeldent overgår virkeligheten fantasien.

Vel, vel, plutselig glad jeg bare har en katt, vi er så langt fulltallige, men jeg begynner å bli en smule bekymret, i alle fall for de yngste av ungene..

Lemen...  eller rein, begynner jammen å bli litt usikker...

4 kommentarer:

  1. En god latter forlenger livet heter det. Nå er du alene årsak til at Statens Pensjonskasse må betale alderspensjon til meg i 5 år ekstra!

    Ikke meg imot, og tusen takk skal du ha!

    ;-)

    Spiralis

    SvarSlett
  2. ligner mest på en muslimsk terrorist det du har på bildet da, men sånn utenom det fantastiske skriverier :p

    SvarSlett
  3. Jeg unner deg virkelig 5 flere år Spiralis, og du ser hva staten ellers ville bruke pengene på, så hverken du eller jeg trenger å ha dårlig samvittighet av den grunn tror jeg..

    Takk for det Anonym!

    SvarSlett
  4. Jeg sperra også øynene opp i går morges da jeg så dette. Ikke fordi at disse svindelforsøkene er noe nytt fra denne "urbefolkningens" side,men i år var antallet helt fantastisk! 47500 rein, hvorav de fleste hadde tilhold langs grensa mot Sverige, fra Hedemark og nordover, og mesteparten befant seg trolig i Finnmark da de ble tatt. Og dette har altså ca 800 individer,fordelt over hele landet stått for. Må være en utrolig livskraftig rovdyrstamme, dette.Det ene rådyret som gaupa, iflg kjennere, kan leve på ei hel uke er nok bare litt snacks i denne smmenhengen. Helt utrolig er det.

    SvarSlett