Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



lørdag 30. oktober 2010

Memo igjen.

Jeg skrev for en stund siden om Memo-kurset jeg hadde vært på, men jeg skrev ikke så mye om metoden, for jeg visste ikke om «memo-mannen» Oddbjørn By ville ha sine metoder avslørt på nettet.

Nå viser det seg at det ligger en god del klipp fra Schrødingers katt med disse metodene, så da kan vel jeg også fortelle mer..

Jeg har nå nylig lært meg alle statene i USA, med hovedsteder. Da jeg skulle på helgebesøk, og i bilen til og fra, litt over en time hver vei (nei, det var ikke jeg som kjørte) satte jeg i gang å lage assosiasjoner til stater og hovedsteder. Washington, Olympia ble til Olav Tufte (olympisk mester) som står og vasker inngangsdøren (til huset jeg valgte å bruke) Inne i gangen er en emu med sal, som spiser oregano (Salem og Oregon) Sånn holder man på, finner ord som kan hjelpe en til å assosiere seg til rett sted, og plasserer dette i rom etter rom man passerer gjennom.

Så i løpet av en biltur man ikke kunne bruke til noe særlig fornuftig, lærte jeg meg 40 stater med hovedsteder, resten har jeg tatt i ettertid.

Metoden er utrolig effekiv.

Enhver kan jo prøve selv.

Velg et hus du kjenner godt, for eksempel ditt barndomshjem.
Vel en logisk rute gjennom huset, du kan gå gjennom vegger og golv, men ikke gå inn i samme rom flere ganger, som en gang for eksempel.

Så ser du for deg det første rommet, og i dette rommet skal du se for deg en russ. La gjerne russen gjøre noe så det blir ekstra lett å huske. Neste rom: gås, så Mikke Mus, kinakål, kaffe, kenguru, indianer, Maradonna, en kasse og supermann, alle i sitt eget rom. Prøv å se det klarest mulig for deg.

Repeter ruten med ordene noen ganger så du er sikker på at de sitter, du vil oppdage at det er veldig lett å huske når du ser for deg disse tingene eller personene plassert i rommene du kjenner godt fra før.

Disse ordene virker ganske meningløse, men husker du disse har du faktisk lært deg rekkefølgen på de ti største landene i verden, nemlig: Russland, Canada (gås), USA, Kina, Brasil, Australia, India, Argentina, Kasakhstan og Sudan.

Enkelt og effektivt.

Det neste vi gjorde var å lære morsealfabetet, her forklarer Oddbjørn By selv mer om dette.

Tenk ut ruten før du begynner med ordene, du bør ikke bruke samme hus til flere ting som skal huskes, da kan du lett begynne å blande, spesielt viktig om dette er noe du skal lære for å huske lenge.

Memosiden til nrk.


I løpet av i går kveld og i dag morges har jeg lært meg alle landene og hovedstedene i Amerika, Nord og Sør, inkludert alle småstater i mellom-Anerika, til sammen 37 stykker, noen med flere navn, og flere stater med ganske likelydende navn ( Den Dominikanske republikk, Dominica, Santo Domingo. Mye santo, san og st, i denne delen av verden...)Puh!

Men det gikk, det sitter stort sett bra, selv om det selvsagt er litt vanskelig å lage assosiasjoner til navn som Antigua, Basseterre, Castries, Tegucigalpa, Paramaribo og Asuncion...

Må nok repetere dette noen ganger før det sitter 100 %, men foreløbig går det uventet bra, og jeg er ikke en person som føler at jeg har spesielt god hukommelse, så dette kan faktisk alle klare.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar