Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



fredag 17. september 2010

Atkins er en helt.

Som jeg skrev tidligere så fant jeg plutselig ut at jeg skulle prøve Atkins-dietten, så full av pågangsmot satte jeg i gang.

Jeg har egentlig ikke prøvd så mange dietter før, de jeg har prøvd har jeg for en stor del funnet opp selv.
Så veldig avanserte har de dog ikke vært, det har gått på å kutte ut brus, snop og den type mat, en gang levde jeg lenge på havrekli og tomater.. og de har heller ikke vært særlig effektive, kanskje med unntak av den med havrekli og tomater... kombinert med amming..

Men Atkins det er gutten sin det.
Det viktigste er at man faktisk kan spise seg mett. Man kan kose seg med roastbiff og majones, biff og fløtesauser, og likevel gå ned i vekt.
Kaloritelling kan man bare se bort fra, det betyr ingenting, poenget er å holde seg unna karbohydrater, man skal kutte karbohydrater så mye at man i starten spiser under 20 gram per dag.

Det vil si å holde seg helt unna sukkerprodukter, poteter, ris, pasta og brød, samt frukt i starten.
Brød er det vanskeligste. Men jeg fant en oppskrift på lavkarbobrød som jeg har bakt, og som er helt greit på smak, det er enkelt å lage og siden det bare er jeg som spiser det, og bare noen få skiver per dag, så varer det en stund. Jeg oppbevarer det i en pose i kjøleskapet.

Oppskrift:

5-6 egg piskes (som til eggedosis)
Ha i:
½ boks Creme Fraiche
2-3 ts bakepulver
70 g linfrø (gjerne knuste)
90 gram kruskakli
70 gram sesamfrø
70 gram solsikkekjerner
4 ss olivenolje

Rør sammen, og hell oppi en brødform som er dekket av bakepapir (prøvde uten første gang, men brødet hang fast, selv i teflonform) og stek på 180 grader nederst i ovnen i ca 50-55 minutter.
Gir 2.25 gram karbohydrater per 100 gram.

Nå har jeg gått på denne dietten i snart 6 uker, og har tatt av nesten 5 kilo. Som bivirkninger kan jeg nevne at huden ser bedre ut, jeg er mindre frostig, mindre sulten, har ikke lyst på søte ting som kaker ol. det eneste jeg føler trekker litt ned er at det er tyngre å gå tur til fjells, føler meg litt tung i beina.

I følge Atkins er ikke dette en diett, men en livsstil. Altså noe man kan følge resten av livet, men mindre strengt etter at man har kommet ned de kiloene man ønsker å bli kvitt.

Tror faktisk det kan fungere, det eneste som er litt dumt er å bli invitert i kakebesøk, der er det jammen ikke mye man kan spise, men så går det sikkert an å ta en dags pause i ny og ne...

Sukker bør man uansett prøve å holde seg mest mulig unna, DET er virkelig et stoff som er mye verre for kroppen enn det jeg tidligere har trodd.

10 kommentarer:

  1. Uff...ingenting sukker?? Absolutt ingenting...? Nei det høres trist ut!
    Men bortsett fra det høres Atkins diett grei ut!
    Spørs om dåke blir invitert på kaffi (te...) fleire ganger nå... ;)

    SvarSlett
  2. Ja det høres kanskje litt trist ut, men det går faktisk helt bra. Tar meg en bit mørk sjokolade i ny og ne da..
    Det er jo veldig enkeltå invitere en på Atkins på kaffe/te, trenger ikke bake.. skjær opp en tomat eller finn frem noen blåbær, det holder for meg.. ;-)

    SvarSlett
  3. OK! Kan jo skeie ut med eit kokt egg til deg i tillegg da kanskje? ;)
    og forresten: det stemmer at eg vant kjole fra Dundelina ja. Og ein London-tur (den vant jo egentlig ikkje eg, men eg var med på vinnerlaget, og får vera med på turen!)

    SvarSlett
  4. Et kokt egg er ikke å forakte, en omelett er jo også et bra alternativ.. ;-)
    Du vant det og ja, det er noen som har det... :-)

    SvarSlett
  5. Vet ikke om du fremdeles følger atkinsdietten, men i såfall finner du mange fine oppskrifter inne på lavkarbo.no. Jeg tok av 5 kg på to uker. :) Lykke til videre. Ps. fant bloggen din via db.no

    SvarSlett
  6. Hei
    Jeg har gått på et lignede brød i ca 1/12 år nå og jeg nyter hver bit av brødet. Jeg bruker imidlertid en litt annen oppskrift.:
    Smør et stekebrett elle langpanne først
    3 sps linfrø
    3 sps kruskakli
    80 gr sesamfrø
    80 gr solsikkekjerner
    50 - 60 gr valnøttkjerner Grovhakket
    3 egg
    1 dl Cottage Cheese (eller Cesam )
    3 sps rapsolje
    1 dl vann
    1 ts salt
    1 ts johannesfrøkjernemel

    Jeg blander alt det tørre først
    Deretter visper jeg med en hurtigmikser Cottagecheese og egg sammen med olje og vann
    Deretter blandes alt sammen slik at det blkir en flytende masse

    Helle massen på det smurte stekebrettet og jevn det utover stekebrettet
    Sjekk at det er like høyt lag på hele brettet.
    Det stekes som et flatt brød i 40 min nederst i stekeovn på 180 Gr.

    Løs brødet mens det er varmt med en stekespade fra stekebrettet. Del inn brødet i fire deler både på lang og kortsiden Du får da 16 skiver ferdig til bruk
    Jeg pleier å fyse ned porsjoner på 5 skiver som er nok til et dagsforbruk for meg
    Dette gir en skive som kun inneholder 3 gr karbohydrater

    SvarSlett
  7. Takker for oppskriften, skal teste den, det er jo greit med litt variasjon :-)

    SvarSlett
  8. Det at du føler du blir tung i bena er forbigående og som de fleste opplever.
    Det skal gå over. Du har holdt på i bare 6 uker.
    Mange får karbo abstinenser de første ukene. Hodepine, svimmelhet, sult, kvalme,og tung i kroppen, ja en føler seg rett og slett dårlig.

    Helt vanlig og forbigående.
    Lykke til.
    Jeg har holdt på siden oktober og har ikke planer om å slutte. 11 kg har jeg også mistet, finere hud og bedre fordøyelse.

    Masse snacks man kan bake på lavkarbo også.. Se på lavkarbo.no MASSE snadder.

    Jeg selv koser meg med sukkerfri vingummi og drops fra apoteket om godterisuget blir for stort,samt at jeg koser meg med Atkins sin melkesjokolade.

    Ikke alle som tåler søtningstoff like godt, men det finner man ut.
    Noen merker ingenting, andre får litt luft i magen andre havner på skåla med diare.

    En må bare prøve seg frem i små mengder for å se hvordan man reagerer.

    Jeg var på kaffebesøk en dag og fikk servert 2 kuler vanilje is og 2 ss med varme bjørnebær.
    Etter en stund ble jeg småkvalm og magen likte overhodet ikke hva den hadde fått og jeg fikk magesmerter.

    Nå er det LETT å holde seg unna karbohydrater, siden jeg rett og slett blir dårlig av å spise det.


    Lykke til videre.
    Jeg skal prøve meg på en loff oppskrift denne uka, kan også bruker som pizzabunn...
    DET har jeg savnet.

    SvarSlett
  9. Gleder meg til å smake på lav karbo brødet!

    SvarSlett
  10. Håper det faller i smak, jeg har spist det nå i nesten et år og ikke gått lei ennå.. :-)

    Mitt holder en ukes tid, siden stort sett bare jeg spiser det her i huset, og jeg blir vanligvis mett av bare en skive.

    SvarSlett