Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



torsdag 19. august 2010

Kornsirkler, del 1



Det er ikke så mange år siden jeg første gang hørte om kornsirkler. Jeg ble veldig fascinert over dette merkelige fenomenet.
Noen hevder at dette bare er skapt av kreative mennesker med pågangsmot, planker og tau. En del av kornsirklene er beviselig laget på denne måten, MEN det er mye uforklarlig og mystisk med disse sirklene.

De oppstår gjerne på svært kort tid, ofte i løpet av natten. Det ene øyeblikket er jordet tomt, det neste er det en formasjon der, som historien om denne figuren under, som oppstod etter kl.17.15, da jordet var tomt, og før 18.00, da formasjonen ble oppdaget av samme person som hadde flydd over åkeren mindre enn en time før, og da var åkeren som nevnt uberørt.



De er stadig oftere usedvanlig avanserte, de er alltid perfekte, ikke skjeve eller misformede, de er alltid ferdige, man oppdager aldri mennesker i ferd med å lage de avanserte sirklene/formasjonene (selv om det selvsagt kan hende noen avsløres mens da lager en liten og enkel) det ligger aldri igjen planker og tau, man finner ikke fotspor eller andre ting som viser at mennesker har vært på ferde. De skapes i løpet av svært korte tidsrom, og som nevnt ofte om natten.

Kornet er lagt ned uten å være ødelagt, ofte i spesielle mønstre. Det har vært foretatt grundig forskning på kornet og jorden i sirklene, og det er flere interessante ting man har funnet ut om det:

Kornet er svært varmt i minuttene etter at de er laget, man tror mikrobølger kan være involvert i prosessen. Endringer i kornet tilsier at væsken inne i kornet har vært utsatt for intens oppvarming og er blitt til damp. Man har funnet krystallisering i leirpartikler i jorden under sirklene, som man normalt ikke finner i jordsmonn i overflaten, men kun fra sedimenter som har ligget under bergmasser i tusener av år og har vært utsatt for varme og trykk over lang tid.
Man har også funnet små kuleformede magnetiserte partikler av rent jern i jordsmonnet, formen tilsier at de har vært utsatt for varme over 1500 grader C.

90 % av prøvene fra kornsirkler viser denne type funn.

Man har forsket på om disse endringene kan oppstå i kornsirkler laget mekanisk (med planker og tau) men finner ikke disse endringene i denne type sirkler.

Man har også funnet at elektriske impulser er involvert i dannelsen av kornsirklene. Er kornet modent når sirkelen dannes viser det seg at korn fra disse sirklene har en vekstrate som er opptil fem ganger av vanlig korn. Er kornet umodent, vil kornfrøene derimot vokse dårlig, eller ikke i det hele tatt.



Forklaringene på fenomenet er flere, men bare teorier. De mest skeptiske hevder hardnakket at alt dette er skapt av kreative og fantasifulle luringer, mens andre mener det er noe utenomjordisk bak dette. Noen tror militæret tester ut nye metoder, noen mener det er naturfenomen, noen mener at Gaia er et slags tenkende vesen som skaper dette selv.
Ingen vet og ingen har bevist noe.

Jeg lånte nettopp en bok om kornsirkler på biblioteket, og det er mye mer med dette enn jeg visste fra før.

En ting er plasseringen av mange av sirklene. De forekommer svært ofte i noen fylker i England, i nærheten av steinsirkelen Stonehenge, og enda oftere i nærheten av den tidligere, og mye større steinsirkelen Avebury, som er fjernet, men hadde en diameter på 427 meter, og stammer fra oldtiden. Det er typisk i områder knyttet til religiøse kultuser man finner kornsirklene, også i andre land.

Kornsirklene er heller ikke noe nytt og moderne som noen påstår, det er beskrevet kornsirkler også i tidligere århundre, f.eks på 1600-tallet og mange ganger siden da, noen har faktisk teorier om at grunnen til plasseringen av Avebury og Stonehenge var at kornsirklene kan ha vært det først, at området ble valgt nettopp av den grunn.



Det er også beskrevet at det går noen slags energilinjer gjennom England, hvor det viser seg at to energilinjer slynger seg rundt hverandre, og rundt en slags akse, hvor svært mange av de gamle monumentene og kirkene i England er plassert. Noen tok på seg jobben å registrere energifeltene som utgjør disse energilinjene, og oppdaget da at det var to linjer, ikke en som tidligere trodd. Og linjene krysser hverandre på viktige punkter, som f.eks akkurat i Avebury.

Når det kommer til hvordan kornsirklene skapes, er det ofte vitneforklaringer om at man har sett lysende fenomener, som kuler, forut for sirkeldannelsene.

Denne filmen er litt utydelig, men man skimter lysende objekter over en åker, før man plutselig ser at det dannes et mønster i åkeren:



Selvsagt kan en slik film være svindel, men det er interessant å se, for det passer med diverse øyenvitneskildringer.

Jeg holder som nevnt på å lese en bok om dette, og er ennå ikke ferdig, så jeg kommer til å skrive mer om dette når jeg med tid og stunder har pløyd meg videre gjennom boken.

Ellers finner man flere bilder og mer informasjon på nettet, om man er interessert i å lære mer om dette.

Bildene er uansett et syn, hva man enn måtte mene om opprinnelsen..




Del 2 finner du her.

Del 3 finner du her.

5 kommentarer:

  1. Kornsirkler er interessante fenomener, det er sikkert. Jeg trodde også en gang i tiden at det bare var noen folk med planker og tau som var ute for å narre folk, men de kan ikke forklare de virkelige store og avanserte sirklene. Nå vet jeg rett og slett ikke.
    Jeg må allikevel si at den videoen er et bedrageri. Den viser en plastikkpose som flyr i vinden over en åker, og kornsirkelen som blir "dannet" er blitt lagt på etterpå. Videoen er blitt undersøkt av eksperter, og det er konklusjonen.

    SvarSlett
  2. Ja bilder og film kan selvsagt alltid være manipulert, men så vidt jeg husker var denne filmen med i en serie som gikk på nrk, så jeg antok at de kjente til bakgrunnen til filmen, og at den var noenlunde troverdig.

    SvarSlett
  3. Tenkte bare jeg måtte minne om at dette kan lett gjøres av mennesker på meget kort tid. Jeg anbefaler dokumentaren "Exit Thru The Gift Shop" til de som er interesert i hvordan store kunst produksjoner kan dukke opp over natta.

    SvarSlett
  4. Noe kan lett gjøres av mennesker ja, og det er ingen som hevder noe annet. Men om du setter deg litt inn i all dokumentasjonen så ser du at dette kan ikke forklare alt.

    SvarSlett
  5. Velkommen!
    https://www.facebook.com/groups/1422142061333144/

    SvarSlett