Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



søndag 8. august 2010

Evas enkle eplepai

Evas enkle og GODE eplepai skulle det stått, men så brøt det litt med det fine bokstavrimet.. ;-)

Denne kaken er eplekaken for de som ikke liker eplekake, og for de som elsker det!
Personlig er jeg ikke så glad i eplekake, men denne liker jeg.
Den er utrolig enkel å lage, dette klarer alle.

Jeg var nylig hos mine foreldre og skulle bake kake, men hadde ikke med meg oppskriften, så for å ikke komme i den håpløse situasjonen en gang til (måtte ringe til Eva for hjelp)legger jeg den ut her, så jeg selv og alle andre kan ha glede av den.

Bruk en paiform med diameter ca 30 cm, elller en annen litt stor ildfast form.

5 epler skrelles og deles i litt små biter og fordeles utover bunnen i usmurt form.
Dryss kanel og sukker over eplene (i følge oppskriften 1 dl sukker, men det kan bli litt mye, så hell over det du føler dekker passelig)

Deigen: (litt modifisert av meg da den egentlig skulle vært 2 dl sukker og 2 dl mel, men det ble veeeldig søtt)

4 dl hvetemel
1,5-2 dl sukker
1 ts bakepulver
1-2 egg

Bland sammen til passelig konsistens, dvs av deigen blir en fast klump. Prøv først med ett egg, ta i ett til om det blir for tørt.

Fordel deigen så godt du kan ut over eplebitene.

Smelt 75 gram smør og hell over deigen.

Sett formen i ovnen på 175 grader i ca en halv time.

Da blir forhåpentligvis resultatet noe sånt som dette:




Fotograf: min mann, da jeg ikke hadde med meg kameraet, hans følte for å ta kakebilde på denne måten, og det ble jo ganske bra.

2 kommentarer:

  1. Der har vi det igjen! Smør ilag med viktige vitaminer! Helsekost dette her altså!
    Men det hørtes godt ut likevel :)

    SvarSlett
  2. Eh... vel... Smør og eple er vel sunt, men det sukkeret og det melet burde muligens vært droppet. Vel, vel, man spiser da ikke kake hver dag heller.. ;-) Tror dere har fått smake denne hos oss, uansett, den er god ja.

    SvarSlett