Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



lørdag 3. juli 2010

Torden og modem, en elendig kombinasjon

Typisk nok, man reiser bort en liten uke, og da setter tordenværet inn.

Jeg tror ikke sikringen har gått hos oss de siste 10 år, men denne uken slo det selvsagt til..

Facebook kan være greit til så mangt, blant annet leste jeg en dag jeg surfet litt på en pc i resepsjonen på hotellet vårt at lynet hadde tatt naboens internett.

Hm.. og oi, oi! Kan strømmen ha gått og da kanskje?

Lett nervøs SMS til kattepasseren om hun kan sjekke, og joda jammen hadde den det, det var jo greit å få den i gang igjen siden det fremdeles var en 3-4 dager til hjemkomst, og fryseren som alltid var fylt til randen.

Så det gikk heldigvis bra.

Men så kommer man hjem, svett og forkavet, sliten og fornøyd (de 6 kjekke herrer fra Bergen satt for øvrig to rader foran oss på flyet denne gang og, men sant å si så de ganske slitne ut, og var mistenkelig rolige, spesielt Mister Tyrkisk pepper) og det oppstår panikk blant den yngre generasjon, internett funker ikke!

Skrekk og gru, alle de kablene, og alle de boksene, hva gjør man nå?

Husets herre var i tapetmodus, og for tredje gang prøvde han (denne gang med suksess) å få tak i den siste tapetrullen til prosjekt pusse-opp-gangen, som to ganger før hadde vist seg å være utsatt for feilproduksjon, så her måtte man trå til som best man kunne på egenhånd.

Men det var det med alle de kablene, og alle de boksene som nevnt.
En boks blinker og lyser i 3 farger, neste boks er mistenkelig død, og den siste boksen blinker som før lett nervøst og litt usystematisk i grønt.

Jeg forklarer situasjon for dame 1 hos Ventelo, og hun forklarer og sjekker og finner ut at telefonmodemet (boks 2) er røket. Men jeg kan ta kabelen fra internettmodemet (boks 1) og prøve rett i pc'en.

Vi legger på sånn at jeg kan prøve å finne rett kabel og plugge i rett kontakt, og jammen santen, når jeg plugger kabelen i min bærbare pc så kommer jeg på nettet.

Aha, jeg konkluderer da med at jeg kan ta denne kabelen og koble rett i routeren, prøver det, men kommer ikke på nett på den måten. Flere samtaler med Ventelo og dame 2 og dame 3 seinere finner jeg ut at routeren (boks 3) ikke virker, og at nettverkskortet i den stasjonære PC'en også ser ut til å være røket.

Full uttelling for Herr Torden denne gang altså, selv noen av TV-kanalene ser det ut som han har forsynt seg med.

Så nå sitter vi her med en kabel som vi må sloss om, og lurer på hvordan folk klarte seg i gamle dager.

Og jeg er blitt spesialist på modem, kabler og routere.
Det er bare å spørre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar