Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



søndag 6. juni 2010

Smarte fugler

Mange dyr er mye smartere enn det vi mennesker liker å tro. Vi har lært at utenom mennesker er det bare aper som bruker verktøy. Men dette ser ut til å være feil.
Jeg fikk nylig en liten filmsnutt på mail som viser at kråker ikke bare kan bruke verktøy, men attpåtil lage de. Som dere kan se på filmen under bruker kråken en streng, den må selv bøye enden til en krok, som den så kan bruke til å løfte opp det den vil ha tak i.



Jeg fikk også et annet klipp engang tilsendt, som viser kråker som bruker bilene som nøtteknekkere, ved å slippe gjenstridige nøtter ned på veien, så bilene kan knuse de for dem.

Men det stopper ikke der. Det oppstår jo et sikkerhetsproblem når man så skal samle sammen varene, man kan risikere å bli påkjørt.

Så hva gjør en smart fugl da?

Jo den slipper selvsagt nøtten sin ned på et forgjengerfelt, så den trygt kan spise sin velfortjente lunsj uten fare for eget liv, når bilene har rødt lys..



Det tyder på langt fremskreden intelligens å komme frem til disse metodene. Vi bør kanskje få litt mer respekt for våre tidvis irriterende naboer, tross deres litt anmasende språk..

Så har man gjøken. Lenge før menneskene en gang tenkte tanken, kom den på den ide'en å la andre oppdra og ta alt styret med egne unger, mens man selv lever herrens glade dager, og ikke har en bekymring i liver.
Det forunderlige er at når gjøken og gjøkens unger drar sydover når høsten kommer, så drar de til samme sted! Gjøken treffer altså (om den gidder) sine egne unger for første gang et sted i syden, etter at en stakkars kjøttmeisfamilie, eller hvem det nå var som fikk oppdraget, har slitt og strevet og tatt seg helt ut for å oppdra gjøkungen. Så lever de herrens glade dager en gang til, og lærer sikkert ungene sine enda flere lettvinte metoder for et sorgløst liv, før de neste sommer alle sammen atter en gang reiser nordover for å bruke en annen, stakkars fuglefamilie som barnepassere.

Er det rart de skriker ko-ko...? Det er selvsagt en treffende beskrivelse av de andre fuglene som er så dumme at de ikke ser at ungene de oppdrar ikke på noe vis ligner på dem selv.
For å si det sånn, jeg tror neppe det er kråkenes reir de legger eggene sine i.


Så har man de musikalske fuglene.
Jeg fikk stor dans for den dansende papegøyen Snowball da jeg så den første gang. Det ligger en god del klipp av den på you-tube, her er et eksempel:



Så burde jeg vel ikke nevne historien jeg hørte i helgen, men kan jeg la være...?
Noen hadde observert en kråke hakke desperat løs på et svart biltak. Den sprø fuglen ramponerte regelrett bilen, den gikk løs på tak, speil, gummilister, den hakket så intenst at den slo seg selv til blods i iveren.
Hvorfor vet ingen, kanskje den så sitt eget speilbilde i det svarte biltaket og ville sette den andre kråken litt på plass...kanskje det bare rett og slett hadde rablet for den, slikt kan vel også skje en kråke....

Så om du en gang oppdager hærverk på bilen din, kan det faktisk ha vært en litt irritabel fugl som er synderen. Men husk på at enhver er uskyldig inntil det motsatte er bevist...så gjør ikke noe overilt, som å kverke den neste Einstein.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar