Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



lørdag 8. mai 2010

Boikott og burka..

Jeg blir stadig oftere oppgitt eller provosert, jeg må visst slutte å følge med på hva som skjer i verden, blodtrykket mitt har nok ikke godt av det.

Burka er blitt en kampsak for «menneskerettighetorganisasjoner». Jeg gjentar: burka er blitt en kampsak for menneskerettighetorganisasjoner!!. Amnesty er i harnisk over at mange ønsker å forby burka, det er altså det å ha rett til å underkaste seg på verste vis som er blitt den store kampsaken i disse tider. Det å skjule sitt ansikt og sin identitet er altså en rettighet, hva med rettighetene til alle oss som ikke vet hvem eller hva vi har å forholde oss til der inne i det vandrende teltet? Hva med rettighetene til oss som har døtre som skal vokse opp i en verden hvor kvinners menneskeverd er på retur, og kvinner atter en gang skal sees på som en manns eiendom?

(Amnesty er for øvrig i ferd med å miste grepet, de og. Nylig sluttet Amnesty-lederen Gita Sahgal..fordi Amnesty samarbeidet med talibantilhengere. )


I Italia ble en kvinne nylig bøtelagt for å gå med niqab. Reaksjonen fra mannen hennes var da: «- Nå må jeg holde henne innendørs. Jeg kan ikke ha at andre menn ser på henne, sier den 36 år gamle, arbeidsledige Ben Salah Braim.»

Er det retten til å være gift med en drittsekk man bruker tid og krefter på å forvare? Hva om man isteden kunne kjempet mot slike menn? Hva om man i isteden kunne kjempet for å sperre inne menn som holder sine koner som fanger, enten i et telt, eller i et hus?
Er det kvinnene som ønsker å gå kledd på denne måten, eller er det menn som krever det av dem?
Vel jeg er ikke i tvil, jeg kjenner faktisk ikke en eneste frigjort, oppegående kvinne som velger å gå med et pledd over hodet, hva kan grunnen til det være tro?

Det er mye av de samme menneskene som for ikke så mange år siden støttet Pol Pot, og andre diktatorer og horrible regimer, som i dag er de som forteller oss hva som er rett og galt. Man har menn som Thomas Hylland Eriksen, som egentlig synes at den norske kulturen er noe herk, som vi bør kvitte oss med så snart som mulig. Selv nyter han godt av denne kulturen, men det innser han visst ikke helt rekkevidden av, om noen år vil han kanskje angre på det, når selv hans ytringsfrihet blir innskrenket.
Det er de samme menneskene som roper høyt og tydelig opp om boikott av Israel og Israelske varer. Samtidig som de bærer rundt på en laptop, og en mobil full av israelsk teknologi, og forventer å bli behandlet med det beste innen medisinsk utstyr og behandlingsmetoder, som Israelske forskere i stor grad står bak. De skal boikotte det eneste velfungerende, demokratiske landet i området, som forsvarer seg mot fiender som i dypet av sitt hjerte ikke ønsker annet enn å fjerne hele Israel og alle dets jødiske innbyggere fra jordens overflate.

Hvem bryr seg om at kvinner steines til døde etter å ha blitt voldtatt i Saudi-Arabia eller Iran, fordi sharia sier at sånn skal det være? Hvem bryr seg om at barnebruder i Yemen blør ihjel stadig oftere, for slik er tradisjonen der? Hvem bryr seg om at Somaliske jentebarn skjæres i stykker, gjennomgår uutholdelige lidelser, og dør av skadene, eller blir giftet bort som barn ved tvang, selv her i Norge? Hvem bryr seg om at kvinner tvinges til å dekke seg til for å få lov til å gå ut av døren i mange land i verden? Hvem bryr seg om de ufattelige overgrepene den sudanske befolkningen utsettes for?
Vel ikke den norske åndseliten i alle fall.
For de er opptatt med å boikotte Israel.

I dag kjøpte jeg Israelske poteter. Det holdt på å bli poteter fra Saudi-Arabia, for de så flotte ut, og var ikke merket med opprinnelsesland. Men jeg tok en ekstra kikk på kassen med poteter som stod litt lenger borte, og plutselig var ikke potetene så fristende lenger. Jeg valgte heller en ferdig pose poteter fra det demokratiske landet Israel, fremfor det ekstremislamistiske, rasistiske kongedømmet som fratar alle kvinner enhver rettighet.

Hvor finner man facebookgruppen for boikott av Saudiske varer tro?



I mangel av passende bilde legger jeg inn bildet av hoggormen jeg traff i dag. En gjenstridig liten sak som nektet å forlate stien. Vel, vel...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar