Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



fredag 16. april 2010

Bergensere til glede og besvær.


Bergensere har vel kanskje et noe belastet rykte..storkjeftet, brautende, selvopptatte og selvgode er vel, om jeg ikke har misforstått fullstendig, karakteristikker disse stakkars menneskene ofte utsettes for.

Og vi som bare elsker byen vår, og synes at dialekten vår er vakker og nokke for seg sjøl.

Nå nærmer det seg vel 20 år siden jeg i praksis var bergenser, men jeg er født og oppvokst i den byen, og en gang bergenser, alltid bergenser, jeg kommer alltid til å se på meg selv som det, og jeg kommer aldri til å kvitte meg med den praktfulle dialekten min.

Men siden jeg nå har bodd et annet sted de siste 18 årene, reagerer jeg faktisk selv når jeg hører bergensk, det er så uvant, selv om jeg jo beviselig snakker det selv. Det er faktisk litt rart å høre på har jeg funnet ut, når jeg ikke lenger hører det daglig. Og man legger veldig godt merke til en bergenser. En gang vi var i Danmark var det en bergensfamilie i samme badeland som oss, og jeg hørte de pinadø omtrent hele tiden, i det digre badelandet, de gjorde mye av seg kan man si..

Mannen min opererer med noe han kaller for «hallaien-bergensere» og «5-minutters-bergensere»

De første er de overstrømmende som kommer deg i møte meg et stort «hallaien», og derfra går det bare oppover. Lett hyper, veldig tjommi, og i særdeles godt humør. Tror de ofte er hunnkjønn, men ikke nødvendigvis.
5-minutters-bergenserne er enkelt og greit den typen du er drittlei etter 5 minutter. De to typene har nok ofte en del sammenfallende egenskaper, men ikke nødvendigvis. En 5-minutters-bergenser kan nok være kun nedlatende, selvopptatt, arrogant og klysete, uten å være hyper og i godt humør.

Det finnes nok en del andre typer og. Jeg tror (men sikker er man jo aldri) at jeg ikke faller inn under noen av disse gruppene. Siden vi nå har vært gift i nærmere 18 år ville det være særdeles oppofrende av min mann om det faktisk skulle vise seg at jeg er en 5-minutters-bergenser, tenk om han faktisk har vært lei av meg i 20 år...

He-he, det ville vel i så fall være nett til pass, for en fyr som grupperer bergensere på denne måten.

Ellers vet dere vel hvorfor det regner såpass ofte som det gjør i Bergen?

Forklaringen er enkel. Etter at Gud hadde skapt verden, så han på Bergen og sa: «Hm, denne byen er så vakker, at jeg må vaske den annenhver dag»

Og det har han vel også gjort..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar