Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



tirsdag 9. mars 2010

Kvinnedagen er over for denne gang.

Kvinnedagen er over for denne gang. Marsjstøvlene er lagt på hyllen, navlen er fin og nyvasket, og man er særdeles fornøyd med seg selv og egne prestasjoner. Som vanlig. Jammen fikk man markert seg som sure og selvopptatte kjerringer uten gangsyn og nestekjærlighet i år igjen.

Norske menn ønsker likestilte kvinner, de fleste norske menn undertrykker ikke, kan man ikke snart legge av seg den bitre masken og jobbe sammen videre for felles sak?

Og så var det parolene da. Joda lik lønn for likt arbeid og likelønn er jo viktig, men jeg får ofte inntrykk av at det er ikke greit nok at man selv kan velge, for det kan man faktisk i det norske samfunnet, problemet er at så mange rett og slett «velger feil».
«Kvinneyrker» betales dårligere enn tradisjonelle mannsyrker. Dette bør selvsagt gjøres noe med, men ting tar tid. Om kvinner virkelig er opptatt av å tjene bra, så kan man faktisk velge å utdanne seg til et bra betalt yrke, mens man venter på at verden skal bli et mer rettferdig sted. Så hvorfor gjør ikke kvinner det i større grad, er kanskje ikke lønn det viktigste? Er ikke karrière og det å karre seg opp og frem så viktig for alle kvinner, og kan det være grunnen til at det faktisk ennå er forskjeller, i et samfunn som på alle måter legger alt til rette for at kvinner skal kunne komme seg opp og frem?

Ikke uventet var det ikke medfølelse med våre virkelige undertrykte medsøstre som var i fokus i år heller, det begynner å bli en vane. Tvangsekteskap, kjønnslemlestelse, patriarkalsk æreskultur, tildekking, går det virkelig an å fokusere på penger når kvinner midt i blant oss mangler den mest elementære frihet?

Norge ut av Afghanistan...
Ja selvsagt, la taliban komme tilbake til makten, det vil jo bidra til å bedre de afghanske kvinnenes situasjon betraktelig.

Boikott Israel.
Eh, akkurat, typisk kvinnekampsak. Gi hamas mer makt, så flere kvinner kan leve som under taliban, er det tanken? Og hva vil det egentlig si å boikotte Israel, er det Jaffa man skal holde seg unna kanskje? Nei skal man boikotte Israel, da får man jammen være konsekvent. Begynn med å hive ut PC'en og mobilen, den slags er befengt med Israelsk høyteknologi. Og pass deg om du blir syk, så du ikke helbredes av Israelsk medisinsk utstyr eller behandlingsmetoder, Israel er nemlig verdensledende både innen teknologi og medisin. Klart det må være viktig for norske kvinner å føre en konsekvent Israelboikottpolitikk, siden Israel er det eneste demokratiske landet i området og definitivt det mest likestilte.

Jeg skulle ønske jeg kunne kalle meg feminist, jeg føler meg som en feminist, men dessverre har ordet feminist pådratt seg særdeles dårlig assosiasjoner som gjør at alle vi som faktisk ønsker å kjempe for undertrykte kvinner, ikke finner en plass.

Jeg har gått min egen marsj. I dag 9. mars. 8.4 km, alene og uten paroler.
Og nå bør jeg vel passe meg, så jeg ikke fremstår som en sutrekjerring jeg og..

2 kommentarer:

  1. Må alle "med søstrene" dine lese dette.

    -m-

    SvarSlett
  2. He-he..ja da tenker jeg blodtrykket hadde nådd nye høyder..

    SvarSlett