Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



fredag 26. mars 2010

Earth hour

Det er dagen man slukker lyset i morgen.
Istedenfor å slukke lyset 365 dager i året nøyer man seg med en. Jeg ser ærlig talt ikke poenget med det.
Greit nok, man ønsker å sette fokus på saken. Problemet er, og dette er ikke noe jeg finner på, dette er faktisk fakta jeg en gang hørte på radioen, men som jeg i farten ikke klarer å finne dokumentasjon på; de som er medlemmer av miljøorganisasjoner og mest opptatt av miljøet er de verste miljøsynderne, blant folk flest..
De får så god samvittighet av innsatsen, at de unner seg litt ekstra sløsing. Merkelig men sant. De reiser kanskje ikke på charterturer til syden, men å reise til indre Mongolia for å gå på fjelltur slipper ut mer co2 enn en sydentur, og det gamle vraket man kanskje kjører rundt i, slipper sannsynligvis ut mer uhumskheter enn en ny miljøvennlig bil. Det mange ikke tenker på er at EN flytur til syden for en familie i året slipper ut omtrent like mye co2 som den samme familiens bilkjøring gjør på et helt år.

Kommunen jeg bor i bestemte at de skulle slukke lyset på rådhuset. En lørdags kveld. Om det er sånn at lyset faktisk står på, og noen skal ned og slukke det, for så å slå det på igjen en time seinere, på en lørdags kveld, underbygger det bare mine påstander. Når man forlater rådhuset fredag kveld bør man slukke lyset, HVER HELG, og la det være av til mandag morgen, hva er vitsen med Earth Hour om de ellers har lyset på året rundt?

Og glem nå ikke, at for hver som slukker lyset, blir dagen enda mer travel for disse..:

2 kommentarer:

  1. Eg er jo tilhenger av Earth hour da... men det er bra med motargument, for det viktigste med earth hour, meiner eg, er at det vert fokus på dette med ressursbruk. Akkurat å slukke lys i heile verden ein time i året er kanskje ikkje rette måten, men litt stilig er det jo, sett fra verdensrommet...
    Men nå har vi hatt ein mørk time her i huset (dvs: det vart bare ein halv, for vi måtte få med oss noe på TV først..) og kan med god samvittighet ha på lyset og skru opp panleovnene i natt! ;)

    SvarSlett
  2. Jepp, jeg ble jo med, via mine barn, så jeg kan kose meg med min gode samvittighet jeg og.. Hadde tenkt å la det gå forbi i stillhet, men noen kom på det, og tok affære. Så jeg satt der i mørket, og prøvde å strikke, lapper, til tepper til noen på gamlehjem i Ukrania, eller hvor det nå var.. Så med dobbelt god samvittighet får jeg vel finne på noe ekstra bra til meg selv for innsatsen.. ;-)

    SvarSlett