Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



torsdag 25. februar 2010

Jødebrød


Disse brødene baker jeg ofte når vi skal ha besøk (om vi f.eks skal servere suppe passer de bra) De er enkle å bake, og smaker godt, tror det er det at de inneholder ganske mye olje som gjør at de ikke smaker pizzadeig, for ellers er jo ingrediensene ganske like.
De kommer fra en kokebok med jødiske matoppskrifter, derfor kaller jeg de jødebrød.

1 pk fersk gjær
ca 9 dl lunkent vann
ca 1,5 kg hvetemel
1-1,5 dl olivenolje
1 ss salt

Visp gjær og lunkent vann, bland alt, tilsett mer vann om nødvendig.
Hev til dobbel størrelse. Ha olje på bordet, og del deigen i 5 like store deler.
Form brød som vist på bildet (litt avlange og med spisse ender) og legg de på smurt plate.
Hev en halv time, smør brødene litt med vann, skjær snitt i brødene med en skarp kniv, og strø gjerne litt hvetemel over brødene.

Stek på 200 grader i 30-40 minutter.
Nam!




2 kommentarer:

  1. Hva heter kokeboken?
    Har en jødisk venn som er svært glad i brød og rotten frukt.

    SvarSlett
  2. Tror ikke det står så mye om råtten frukt, men boken heter Jødiske gleder og er skrevet av Vera Komissar

    SvarSlett